του Κώστα Ζαπάντη
Στις 4 Απριλίου είχαμε την πρώτη άφιξη κρουαζιερόπλοιου στο Αργοστόλι. Το κρουαζιερόπλοιο είναι μια νέα δυνατότητα για την πόλη, για την Κεφαλονιά, τώρα και στο μέλλον. Προορισμός του πλοίου μετά το Αργοστόλι ήταν το Ντουμπρόβνικ της Κροατίας. Πιστεύω ότι αυτή η διαδρομή αναδεικνύει το πρόβλημα που έχουμε σαν Κεφαλονιά. Το Ντουμπρόβνικ είναι μία παράλια καστροπολιτεία στη Δαλματία όπου ο επισκέπτης, και στην προκειμένη περίπτωση ο επισκέπτης του κρουαζιερόπλοιου, έχει τη δυνατότητα να επισκεφθεί 54 εκθεσιακούς ή μουσειακούς χώρους. Έχει δηλαδή τη δυνατότητα μέσα σε αυτή τη πόλη των 45.000 χιλιάδων κατοίκων να συνδεθεί με την παράδοση, τον πολιτισμό, την ιστορία, τη μνήμη της πόλης και της Κροατίας. Έτσι το Ντουμπρόβνικ έχει γίνει πόλη προορισμός γιατί έχει καταφέρει να διατηρήσει τη συλλογική μνήμη και τη συλλογική παράδοση των κατοίκων και του τόπου.
Στις 4 Απριλίου είχαμε την πρώτη άφιξη κρουαζιερόπλοιου στο Αργοστόλι. Το κρουαζιερόπλοιο είναι μια νέα δυνατότητα για την πόλη, για την Κεφαλονιά, τώρα και στο μέλλον. Προορισμός του πλοίου μετά το Αργοστόλι ήταν το Ντουμπρόβνικ της Κροατίας. Πιστεύω ότι αυτή η διαδρομή αναδεικνύει το πρόβλημα που έχουμε σαν Κεφαλονιά. Το Ντουμπρόβνικ είναι μία παράλια καστροπολιτεία στη Δαλματία όπου ο επισκέπτης, και στην προκειμένη περίπτωση ο επισκέπτης του κρουαζιερόπλοιου, έχει τη δυνατότητα να επισκεφθεί 54 εκθεσιακούς ή μουσειακούς χώρους. Έχει δηλαδή τη δυνατότητα μέσα σε αυτή τη πόλη των 45.000 χιλιάδων κατοίκων να συνδεθεί με την παράδοση, τον πολιτισμό, την ιστορία, τη μνήμη της πόλης και της Κροατίας. Έτσι το Ντουμπρόβνικ έχει γίνει πόλη προορισμός γιατί έχει καταφέρει να διατηρήσει τη συλλογική μνήμη και τη συλλογική παράδοση των κατοίκων και του τόπου.
Από την άλλη μεριά ο ίδιος επισκέπτης που επισκέφθηκε το Αργοστόλι συνάντησε μία πόλη χωρίς μνήμη, μία πόληπου έχει χάσει την παράδοση της και την ιστορία της.
Ο επισκέπτης είχε τη δυνατότητα να επισκεφθεί το Αρχαιολογικό μουσείο, το Κοργιαλένιο Ιστορικό και Λαογραφικό Μουσείο, ίσως και το μικρό μουσείο του ιδρύματος Φωκά Κοσμετάτου κατά τα λοιπά θα περιπλανείτο σε μια πόλη που
δεν έχει ταυτότητα και που έχει απωλέσει τη φυσιογνωμία της. Η σύγκριση ανάμεσα στο Αργοστόλι και το Ντουμπρόβνικ είναι συντριπτική και δυστυχώς τη σύγκριση αυτή θα την κάνει υποχρεωτικά ο ίδιος επισκέπτης που επισκέπτεται τις δύο πόλεις στον ίδιο χρόνο.
δεν έχει ταυτότητα και που έχει απωλέσει τη φυσιογνωμία της. Η σύγκριση ανάμεσα στο Αργοστόλι και το Ντουμπρόβνικ είναι συντριπτική και δυστυχώς τη σύγκριση αυτή θα την κάνει υποχρεωτικά ο ίδιος επισκέπτης που επισκέπτεται τις δύο πόλεις στον ίδιο χρόνο.
Πιστεύω ότι μπαίνει σαν άμεση προτεραιότητα η ανάκτηση της μνήμης, της ιστορίας, της ταυτότητας του Αργοστολίου.
Αυτή η πορεία είναι μια δύσκολη πορεία, αλλά πρέπει να προχωρήσουμε σε αυτή την κατεύθυνση αν δεν θέλουμε να μείνουμε έξω από τον χάρτη των τουριστικών προορισμών. Αν δεν φτιάξουμε όμορφο τόπο δεν θα έχουμε καμία δυνατότητα στο άμεσο μέλλον. Κάποιος θα μπορούσε να πει ότι το Ντουμπρόβνικ είναι μία σημαντική πόλη με τριπλάσιο πληθυσμό από το Αργοστόλι άρα και με πολλαπλάσιες δυνατότητες από αυτό. Αυτό είναι αλήθεια. Για αυτό θα ήθελα να αναφερθώ στην εμπειρία της Τήνου. Για να έχουμε ένα μέτρο σε σχέση αναλογίας με το Αργόστολι.
Η Τήνος ως νησί έχει ένα πληθυσμό εννέα-δέκα χιλιάδων κατοίκων. Δηλαδή συνολικά σαν νησί είναι μικρότερη από την πόλη του Αργοστολίου. Σήμερα στην Τήνο λειτουργούν συνολικά 30 επίσημα μουσεία ή μόνιμες εκθέσεις: Αρχαιολογίας, Πινακοθήκη, Μουσείο Τηνίων Καλλιτεχνών, Έκθεση εκκλησιαστικών κειμηλίων και εικόνων, Σκευοφυλάκιο, Μουσείο-Μαυσολείο Ελλης, Μουσείο Αντωνίου Σώχου, Μαρμαροτεχνίας, Πανορμιτών Καλλιτεχνών, Γιαννούλη Χαλεπά, Υστερνιωτών Καλλιτεχνών, Τηνιακού Πολιτισμού.
Σε κάθε χωριό της Τήνου υπάρχει το τοπικό μουσείο που αναδεικνύει τη φυσιογνωμία του χωριού. Στο χωριό Πλατιά Εκκλησιαστικών Κειμηλίων, στα Λουτρά Αγροτικών και Επαγγελματικών Εργαλίων, στην Ξινάρα Μουσείο Εκκλησιαστικών Κειμηλίων της Καθολικής Εκκλησίας, στη Στενή Λαογραφικό, στη Μέση Γεωργικών Εργαλείων, στο Σμαρδάκι το Λαογραφικό, στο Ταραμπάδο Περιστεριώνων, στο Κάμπο το Μουσείο Κώστα Τσόκλη, στο Φαλατάδο Εικαστικής Τέχνης, στην Καρυά Λαογραφικό, στο Αρνάδο Εκκλησιαστικο αλλά και Αγροτικό, στο Τριαντάρο Παραδοσιακό Λιοτρίβι αλλά και Παραδοσιακός Φούρνος κ.λ.π
Αν κάποιος ήθελε να πάει σε ακόμα μικρότερα μέτρα σύγκρισης στο χωριό Βωλάξ της Τήνου των 33 κατοίκων υπάρχει θέατρο τετρακοσίων θέσεων, μουσείο Λαογραφίας και πρόσφατα μουσείο Καλαθοπλεχτικής.
Έτσι η εμπειρία της Τήνου μπορεί και πρέπει να καθοδηγήσει και το δικό μας δρόμο. Χρειάζεται ο Δήμος και η Περιφέρεια να κινηθούν σε αυτή την κατεύθυνση της ανάκτησης της παραγωγικής μνήμης της Κεφαλονιάς.
Επισημαίνουμε το πρόβλημα, περιγράφουμε τη δυνατότητα, ας αρχίσει ένας διάλογος με προτάσεις και ιδέες ώστε να κάνουμε το Αργοστόλι και την Κεφαλονιά τόπο - προορισμό. Εμείς σε αυτήν τη κατεύθυνση θα συμβάλλουμε.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου